Le devin et le dératiseur. Traces de souris en Afrique de l’Ouest

Authors

  • Julien Bondaz Université Lumière Lyon 2, France

DOI:

https://doi.org/10.3138/anth.2018-0102.r1

Keywords:

West Africa, divination, mice, rodent control, tracking, hunting

Abstract

Comparing mouse divination as practised in Burkina Faso to the rodent control practices observed in Mali amounts to highlighting a same tracking logic. Both activities have as their aim to explain human afflictions and the disorder of things so as to find a cure for them. The comparison between the activities of the diviner specialized in myomancy and those of the rodent exterminator then prompts us to examine the relationship between cynegetic tracking and the divinatory process, but also, more broadly, between the evidentiary paradigm and the scientific approach. Based on a description of mouse divination that draws on bibliographical data and on the results of an ethnographic study of human-rodent interactions in Bamako (Mali), this article reflects not only on rodent classification, forms of commensality, and trapping techniques, but also on the interpretation of traces as an activity common to diviners, rodent exterminators, and researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adler, Alfred, et Andras Zempleni, 1972. Le bâton de l’aveugle. Divination, maladie et pouvoir chez les Moundang du Tchad. Paris, Hermann.

Augé, Marc, 1975. Théorie des pouvoirs et idéologie. Étude de cas en Côte d’Ivoire. Paris, Hermann.

Boeck, Filip de, et René Devisch, 1994. « Ndembu, Luunda and Yaka Divination Compared. From Representation and Social Engineering to Embodiment and Worldmaking ». Journal of Religion in Africa, 24 (2) : 98–133. https://doi.org/10.2307/1581328.

Bondaz, Julien, 2015. « Bêtes de terrain. Savoirs et affects dans l’invention de l’ethnozoologie ». Anthropologie et Sociétés, 39 (1–2) : 37–59. https://doi.org/10.7202/1030838ar.

Bonhomme, Julien, 2012. « L’Homme est-il un gibier comme les autres ? Prédation, sorcellerie et contre-sorcellerie chez les Mitsogo du Gabon ». In Michèle Cros, Julien Bondaz et Maxime Michaud (dir.) L’animal cannibalisé. Festins d’Afrique, p. 191–205. Paris, Éditions des Archives Contemporaines.

Brisson, Luc, 1976. Le mythe de Tisérias. Essai d’analyse structurale. Leiden, E.J. Brill.

Ciarcia, Gaetano (dir.), 2011. Ethnologues et passeurs de mémoire. Paris et Montpellier, Karthala et MSH-M.

Curasson, Georges, 1932. « La question du rat au Soudan ». In Gabriel Petit (dir.) 2ème Conférence internationale et congrès colonial du rat et de la peste. Paris, 7–12 octobre 1931, p. 159–163. Paris, Vigot Frères.

Delobsom, Dim A.A., 1933. « Les procédés divinatoires des bagba (devins) au Mossi ». Revue Anthropologique, 43 : 182–222.

———, 1934. Les secrets des sorciers noirs. Paris, Librairie Émile Nourry.

Dennis, Simone, 2011. « Ambiguous Rats and Ambivalent Mice : Crossing the Great Divides in Scientific Practice ». In Jacob Bull (dir.) Animal Movements, Moving Animals : Essays on Direction, Velocity and Agency in Humanimal Encounters, p. 75–96. Uppsala, Uppsala Printers.

Descola, Philippe, 2005. Par-delà nature et culture. Paris, Gallimard.

Despret, Vinciane, 2004. « The Body We Care For : Figures of Anthropozoo-genesis ». Body & Society, 10 : 111–134. https://doi.org/10.1177/1357034X04042938.

———, 2009. Penser comme un rat, Versailles, Quae.

Devisch, René, 2012. « Of Divinatory Connaissance in South-Saharan Africa : The Bodiliness of Perception, Inter-Subjectivity and Inter-World Resonance ». Anthropology & Medicine, 19 (1) : 107–118. https://doi.org/10.1080/13648470.2012.660471

Diarra, W., 2003. Étude des populations de rongeurs au Mali. Thèse doctorat, Université de Marseille.

Emmanuel Grimaud, et Anne-Christine Taylor (dir.), 2016. Persona. Étrangement humain. Arles et Paris, Actes Sud et Musée du Quai Branly.

Egrot, Marc, 2001. La maladie et ses accords. Le sexe social, mode de déclinaison et espaces de résonance de la maladie chez les Moose du Burkina Faso. Villeneuve d’Ascq, Presses Universitaires du Septentrion.

———, 2002. « La divination comme lieu de rencontre entre maladie et religion en pays mossi (Burkina Faso) ». In Raymond Massé et Jean Benoist (dir.) Convocations thérapeutiques du sacré, p. 447–475. Paris, Karthala.

———, 2007. « Des souris, des génies et des hommes. Divination par la souris chez les Mòosé au Burkina Faso ». In Edmond Dounias, Elisabeth Motte-Florac et Margaret Dunham (dir.) Le symbolisme des animaux. L’animal, clef de voûte de la relation entre l’homme et la nature, p. 861–875. Paris, Institut de Recherche pour le Développement.

Fahd, Toufic, 1996. La divination arabe. Etudes religieuses, sociologiques et folkloriques sur le milieu natif de l’Islam. Leiden, E. J. Brill.

Gérard, Agathe, 2015. Naïveté, nouveauté et indigénisation : Vers une meilleure compréhension de l’impact des espèces animales invasives sur les faunes natives. Thèse de doctorat, Université Aix-Marseille.

Ginzburg, Carlo, 1980. « Signes, traces, pistes. Racines d’un paradigme de l’indice ». Le Débat, 6 : 3–44. https://doi.org/10.3917/deba.006.0003

Granjon, Laurent, et Jean-Marc Duplantier, 2010. Les rongeurs de l’Afrique sahélo-soudanienne. Paris, Museum National d’Histoire Naturelle.

Graw, Knut, 2009. « Divination as Hermeneutic Encounter. Reflections on Understanding, Dialogue, and the Intersubjective Foundation of Divinatory Consultation ». In William A. Christian Jr. et Gábor Klaniczay (dir.) The Vision Thing : Studying Divine Intervention, p. 459–477. Workshop Series No 18. Budapest, Collegium Budapest.

Griaule, Marcel, 1937. « Notes sur la divination par le chacal ». Bulletin du Comité d’Études Historiques et Scientifiques de l’A.O.F., 20 (1–2) : 113–141.

Hamberger, Klaus, 2012. « Traces des génies ». In Domique Casajus et Fabio Viti (dir.) La terre et le pouvoir. À la mémoire de Michel Izard, p. 197–214. Paris, CNRS.

Himmelheber, Hans, 1973. « À propos de l’oracle à souris ». Bulletin Annuel du Musée d’Ethnographie de Genève, 16 : 69–71.

Homberger, Lorenz, 2000. « Where the Mouse is Omniscient : The Mouse Oracle among the Guro ». In John Penberton III (dir.), Insight and Artistry in African Divination, p. 157–167. Washington et Londres, Smithsonian Institution Press.

———, 2005. « La souris qui sait tout : Oracle à souris gbekre se ». In Marc-Olivier Gonseth, Jacques Hainard et Roland Kaehr (dir.) Cent ans d’ethnographie sur la colline de Saint-Nicolas (1904–2004), p. 250–253. Neuchâtel, Musée d’ethnographie de Neuchâtel.

Jeanneret, Yves, 2011. « Complexité de la notion de trace : De la traque au tracé ». In Béatrice Galinon-Mélénec (dir.) L’Homme trace : Perspectives anthropologiques des traces contemporaines, p. 59–86. Paris, CNRS.

Keck, Frédéric, 2018. « “Ce virus est potentiellement pandémique”. Les énoncés divinatoires des experts de la grippe aviaire ». Anthropologie et Sociétés, 42 (2–3) : 271–289. https://doi.org/10.7202/1052646ar

Kelly, Ann H., et Almudena Mari Sáez, 2018. « Shadowlands and Dark Corners: An Anthropology of Light and Zoonosis ». Medicine Anthropology Theory, 5 (4) : 21–49. https://doi.org/10.17157/mat.5.3.382.

Lankoande, Salif Titamba, 2008. Les Gourmantché. Ouagadougou, Les Presses Africaines du Burkina.

Latour, Bruno, et Steve Woolgar, [1979] 1996. La vie de laboratoire. La production des faits scientifiques. Paris, La Découverte.

Louis, Liebenberg, 1990. The Art of Tracking. The Origin of Science. Claremont, David Philip.

Lynch, Michael E., 1988. « Sacrifice and the Transformation of the Animal Body into a Scientific Object : Laboratory Culture and Ritual Practice in the Neurosciences ». Social Studies of Science, 18 (2) : 265–289. https://doi.org/10.1177/030631288018002004

Monteil, Charles, 1931. « La divination chez les Noirs de l’Afrique Occidentale Française ». Bulletin du Comité d’Etudes Historiques et Scientifiques de l’Afrique Occidentale Française, 14 (1–2) : 27–136.

Morizot, Baptiste, 2018. Sur la piste animale. Arles, Actes Sud.

Pacere, Titinga Frédéric, n.d. Yòngr-bágré ou les signes de la souris. Manega, Fondation Pacere.

Paulme, Denise, 1937. « La divination par les chacals chez les Dogon de Sanga ». Journal de la Société des Africanistes, 7 (1) : 1–14. https://doi.org/10.3406/jafr.1937.1618

Pecquet, Luc, 2007a. « Les animaux dans les divinations africaines ». In Christiane Falgayrette-Leveau (dir.) Animal, p. 88–103. Paris, Dapper.

———, 2007b. « Divination par le renard des sables (pays lyela, Burkina Faso) ». In Christiane Falgayrette-Leveau (dir.) Animal, p. 210–225. Paris, Dapper.

———, 2011. « La parole visible du renard (pays lyela, Burkina Faso) ». Journal des Africanistes, 81 (1) : 61–96.

Prieto, Luis J., 1966. Messages et signaux. Paris, Les Presses Universitaires de France.

Sperber, Dan, 1975. « Pourquoi les animaux parfaits, les hybrides et les monstres sont-ils bons à penser symboliquement ? ». L’Homme, 15 (2) : 5–34. https://doi.org/10.3406/hom.1975.367550

Tauxier, Louis, 1917. Le Noir du Yatenga. Mossis, Nioniossés, Samos, Yarsés, Silmi-Mossis, Peuls. Paris, Émile Larose.

Turner, Victor W., [1968] 1972. Les tambours d’affliction. Analyse des rituels chez les Ndembu de Zambie. Paris, Gallimard.

Van Beek, Walter E.A., 2005. « Footprints of the Future : Dogon Fox Divination ». Mande Studies, 7 : 69–88.

Zahan, Dominique, 1960. Sociétés d’initiation bambara : Le N’domo, le Korè. Paris et La Haye, Mouton.

Zeitlyn, David, 1993. « Spiders In and Out of Court, or “the Long Legs of the Law”: Styles of Spider Divination In Their Sociological Contexts ». Africa, 63 (2) : 219–240. https://doi.org/10.2307/1160842

How to Cite

Bondaz, J. (2020). Le devin et le dératiseur. Traces de souris en Afrique de l’Ouest. Anthropologica, 62(1), 139–150. https://doi.org/10.3138/anth.2018-0102.r1

Issue

Section

Thematic Section: Animal Competences