Les sens assoupis : La vie sociale et sensorielle des artefacts dans l’espace muséal

Authors

  • Marie-Josée Blanchard PhD Candidate, Centre for Interdisciplinary Studies in Society and Culture (CISSC), Concordia University, Montreal, QC
  • David Howes Director of the Centre for Interdisciplinary Studies in Society and Culture, Concordia University, and Adjunct Professor, Faculty of Law, McGill University, Montreal, QC

DOI:

https://doi.org/10.3138/anth.2018-0010.r1

Keywords:

Museum Sensorium, Material Culture, Sensory Regime, Museums, Indigenous Cultures (Canada)

Abstract

The Senses Still : The Sensory and Social Life of Indigenous Artifacts in Museums. This study starts from the premise that every artifact is a carrier of culture and an assemblage of sensory properties. It focusses specifically on the regulation of the social and sensory life of artifacts in the museum, where they become subject to the sensory regime of the institution, or “museum sensorium.” In the Western museum this typically means that they are reduced to visible forms. This belies the multisensory environment of their culture of origin. Our analysis centres on three examples of objects on display since 2013 in the exhibition “This Is Our Story. First nations and Inuit in the 21st Century” at the Musée de la civilisation in Quebec City. Archival and ethnographic research reveals that the display practices of the museum failed to respond to the expectations and aspirations of the representatives of the Indigenous cultures concerned. The ontology of the museum, with its static and objectifying propensities, took precedence over indigenous realities, which were more keyed to movement, emotion and embodied knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appadurai, Arjun (dir.), 1986. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge, Cambridge University Press.

Bennett, Tony, 1995. The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. New York, Routledge.

———, 2006. « Civic Seeing: Museums and the Organization of Vision ». In S. Macdonald, (dir.), A Companion to Museum Studies, p. 263–281. Malden, Blackwell Publishing.

Blanchard, Marie-Josée et David Howes, 2014. « ‘Se sentir chez soi’ au musée. Tentatives de fusion des sensoria dans les musées de société ». Anthropologie et Sociétés, 38 (3) : 253–270. https://doi.org/10.7202/1029027ar

La Boîte Rouge vif, 2011. Atelier créatif, rapport d’atelier. Manawan, Camp Matakan.

———, 2013. Atelier de conception ‘Espace’. Parcours de l’exposition, rapport d’atelier. Québec, Musée de la civilisation à Québec.

———, 2017. La Boîte Rouge vif : Qui sommes-nous? Que faisons-nous? Portfolio, consulté le 13 décembre 2017, http://www.laboiterougevif.com/portfolio/.

La Boîte Rouge vif et Les Musées de la civilisation, 2014. Parcours des mondes autochtones : 11 langues, 11 expressions, 11 éléments de culture, consulté le 25 août 2014, http://www.mondesautochtones.ca

Buchli, Victor, (dir.), 2002. The Material Culture Reader. Oxford, Berg.

Classen, Constance, 1997. « Foundations for an Anthropology of the Senses ». International Social Science Journal, 49 (3) : 401–412. https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.1997.tb00032.x

———, 2005. « Touch in the Museum ». In Constance Classen, (dir.), The Book of Touch, p. 275–286. Oxford et New York, Berg.

———, 2007. « Museum Manners: The Sensory Life of the Early Museum ». Journal of Social History, 40 (4) : 895–914. https://doi.org/10.1353/jsh.2007.0089

———, 2012. The Deepest Sense: A Cultural History of Touch. Chicago, University of Illinois Press.

———, 2017. The Museum of the Senses: Experiencing Art and Collections. London, Bloomsbury.

Classen, Constance et David Howes, 2006. « The Museum as Sensescape: Western Sensibilities and Indigenous Artifacts ». In E. Edwards, C. Gosden et R. B. Phillips (dir.), Sensible Objects: Colonialism, Museums and Material Culture, p. 199–222. New York, Berg.

Couturier, Catherine, Rolando Labraña, Carole Lévesque et Laurent Jérôme, 2012. « Participer à la création d'une nouvelle exposition avec les Premières Nations et les Inuit du Québec. Les travaux de l’Assemblée consultative Mamo – Ensemble au Musée de la civilisation ». Cahiers DIALOG, synthèse du second atelier, 2012 (1).

Du Mesnildot, Stéphane et Julien Rousseau, (dir.), 2018. Enfers et fantômes d’Asie, ouvrage collectif. Catalogue d’exposition. Paris, Flammarion/Musée du quai Branly.

Edwards, Elizabeth, Chris Gosden et Ruth B. Phillips, 2006. « Introduction ». In E. Edwards, C. Gosden et R. B. Phillips, (dir.), Sensible Objects: Colonialism, Museums and Material Cultures, p. 1–32. New York, Berg.

Gell, Alfred, 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford et New York, Clarendon Press.

Geurts, Kathryn Linn, 2002. Culture and the Senses: Bodily Ways of Knowing in an African Community. Los Angeles, University of California Press.

Gosden, Chris et Chantal Knowles, 2001. Collecting Colonialism: Material Culture and Colonial Change. Oxford, Berg.

Hamilakis, Yannis, 2014. Archeology and the Senses: Human Experience, Memory, and Affect. Cambridge, Cambridge University Press.

Hoskins, Janet, 2006. « Agency, Biography and Objects ». In C. Tilley, W. Keane, S. Küchler, M. Rowlands et P. Spyer, (dir.), Handbook of Material Culture, p. 74–85. London, SAGE Publications.

Howes, David, (dir.), 1991. The Varieties of Sensory Experience: A Sourcebook in the Anthropology of the Senses. Toronto, University of Toronto Press.

———, 2006. « Scent, Sound and Synaesthesia: Intersensoriality and Material Culture Theory ». In C. Tilley, W. Keane, S. Küchler, M. Rowlands et P. Spyer, (dir.), Handbook of Material Culture, p. 161–173. London, SAGE Publications.

———, 2014. « Introduction to Sensory Museology ». The Senses and Society, Numéro spécial « Sensory Museology », 9 (3) : 259–267. https://doi.org/10.2752/174589314X14023847039917

Howes, David, et Constance Classen, 1991. « Sounding Sensory Profiles ». In D. Howes, (dir.), The Varieties of Sensory Experience: A Sourcebook in the Anthropology of the Senses, p. 257–288. Toronto, University of Toronto Press.

———, 2014. Ways of Sensing: Understanding the Senses in Society. New York, Routledge.

Howes, David et Jean-Sébastien Marcoux, 2006. « Introduction à la culture sensible ». Anthropologie et Sociétés, 30 (3) : 7–17. https://doi.org/10.7202/014922ar

Jérôme, Laurent, 2007. « Identifications, relations et circulation des savoirs chez les Atikamekw de la Haute-Mauricie. Un regard ethnographique sur le tewehikan ». In F.B. Laugrand et J.G. Oosten, (dir.), La nature des esprits dans les cosmologies autochtones/Nature of Spirits in Aboriginal Cosmologies, p. 479–496. Québec, Presses de l’Université Laval.

———. 2010. « Vers une nouvelle exposition au Musée de la civilisation ». Recherches amérindiennes au Québec, 40 (1–2) : 161–163. https://doi.org/10.7202/1007519ar

———. 2013. « Cosmologies autochtones et musée : Diversité des expériences et des points de vue dans un processus de consultation ». Histoire, monde et cultures religieuses, 27 : 19-42. https://doi.org/10.3917/hmc.027.0019

Jérôme, Laurent et Élisabeth Kaine, 2014. « Représentations de soi et décolonisation dans les musées : Quelles voix pour les objets de l’exposition C’est notre histoire. Premières Nations et Inuit du XXIe siècle (Québec)? ». Anthropologie et Sociétés, 38 (3) : 231–252. https://doi.org/10.7202/1029026ar

Kirshenblatt-Gimblett, Barbara, 2000. « The Museum as Catalyst », communication au colloque Museums 2000: Confirmation or Challenge?, 29 septembre 2000. Vadstena, Suède.

Leahy, Helen Rees, 2012. Museum Bodies: The Politics and Practices of Visiting and Viewing. Surrey, Ashgate.

Lynch, Bernadette et Samuel Alberti, 2010. « Legacies of Prejudice: Racism, Co-production and Radical Trust in the Museum ». Museum Management and Curatorship, 25 (1): 13-35. https://doi.org/10.1080/09647770903529061

Miller, J. R., 2018 [2012]. « Pensionnats indiens ». In The Canadian Encyclopedia, Historica Canada, consulté le 24 mars 2019, https://www.thecanadianencyclopedia.ca/fr/article/pensionnats

Musée de la civilisation, 2014. « À la découverte des Premières Nations et Inuit. Une visite pour la petite enfance ». Vidéo, 2 min 12 sec. Publié le 26 août 2014. https://youtu.be/PsLrwrV4kuc

Myers, Fred, (dir.), 2001. The Empire of Things: Regimes of Values and Material Culture. Santa Fe, SAR Press.

Pentcheva, Bissera V., 2006. « The Performative Icon ». The Art Bulletin, 88 (4) : 631–655. https://doi.org/10.1080/00043079.2006.10786312

Petrov, Julia, 2012. « Cross-Purposes: Museum Display and Material Culture ». CrossCurrents, 62 (2) : 219–234. https://doi.org/10.1111/j.1939-3881.2012.00231.x

Pharand, Sylvie, Catherine Couturier, Carole Lévesque et Laurent Jérôme, 2010. « Participer à la création d’une nouvelle exposition avec les Premières Nations et les Inuit du Québec. Les travaux de l’Assemblée consultative Mamo – Ensemble au Musée de la civilisation ». Cahiers DIALOG, synthèse du premier atelier, 2010 (2).

Phillips, Ruth B., 2004. « Making Sense Out/Of the Visual: Aboriginal Presentations and Representations in Nineteenth-Century Canada ». Art History, 24 (4) : 593–615. https://doi.org/10.1111/j.0141-6790.2004.00439.x

Pink, Sarah, 2009. Doing Sensory Ethnography. London, SAGE Publications.

Shanks, Michael et Christopher Tilley, 2007. « Material Culture ». In S.J. Knell, (dir.), Museums in the Material World, p. 79–93. London et New York, Routledge.

Smith, David, 1998. « An Athapaskan Way of Knowing: Chipewyan Ontology ». American Ethnologist, 25 (3): 412–432. https://doi.org/10.1525/ae.1998.25.3.412

How to Cite

Blanchard, M.-J., & Howes, D. (2020). Les sens assoupis : La vie sociale et sensorielle des artefacts dans l’espace muséal. Anthropologica, 61(2), 322–333. https://doi.org/10.3138/anth.2018-0010.r1