Communiquer avec la nature pour apprendre sa culture : Le rôle de l’iconicité sonore animale dans la communication orale de l’enfant (Maroc/Pérou)

Authors

  • Romain Simenel Institut de Recherche pour le Développement, Laboratoire PALOC UMR 208, France

DOI:

https://doi.org/10.3138/anth.2017-0053

Keywords:

Transmission, communication, babies, Morocco, Peru

Abstract

In the perspective of questioning the links between cultural transmission and experience of nature, this article proposes to analyze the impact of animal sound iconicity on the development of communicative ability of children and the elaboration of their first knowledge and representations of the world. In different contexts, one from ordinary life, the other from ritual, two cases, the one of Aït Ba’amran tribes in South Morocco and the one of Quechua populations of Peruvian Amazonia, show that the imitation of animal sounds can be used as a first framework for oral communication development between adults and babies and for the transmission of world compositions. The main advantage of comparing the Moroccan and the Amazonian examples is to clarify the mechanism that enable to the analogue experience of the interpretative herd’s driving in one case and the animistic experience of hunting with lure in the other case, to resonate in the cultural learning of the child from a very young age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Airenti, Gabriella, 2001. « Le rôle des représentations dans le développement de la capacité communicative », Intellectica, 32: 155–183.

Airenti, Gabriella, 2009. « Reciprocity, communication and collective action ». In A. Carassa, F. Morganti, L. and G. Riva (dir.), 2008. Proceedings of the Workshop: Enacting Intersubjectivity Paving the way for a dialogue between Cognitive Science, Social Cognition, and Neuroscience, p. 33–48. Lugano, Institute of Psychology and Sociology of Communication, Università della Svizzera italiana.

Bachelard, Gaston, 2015 [1961]. La flamme d’une chandelle. Paris, PUF.

Barthes, Roland, 1964. « Éléments de sémiologie, Communications », Recherches sémiologiques, 4: 91–135. https://doi.org/10.3406/comm.1964.1029.

Benveniste, Emile, 1966. Problèmes de linguistique générale I. Paris, Gallimard (Tel).

Brumm, Henrik, 2006. « Signalling through acoustic windows: nightingales avoid interspecific competition by short-term adjustment of song timing », Journal of Comparative Physiology, 192(12):1279–1285. https://doi.org/10.1007/s00359-006-0158-x.

Brunois, Florence, 2007. Le jardin du casoar, la forêt des Kasua. Épistémologie des savoir-être et savoir-faire écologiques (Papouasie-Nouvelle-Guinée). Paris, CNRS/MSH, coll. Les chemins de l’ethnologie.

Brunois-Pasina, Florence, 2015. « L’animal dans une société sans miroir: Les Kasua de Nouvelle-Guinée », Anthropologie et Sociétés, 39 1–2: 85–101.

Byers Bruce E, Kramer Brodie A, Akresh Michael E, and King David I, 2013. « Interspecific song imitation by a Prairie Warbler », Journal of Field Ornithology, 84(2): 181–186.

Bynon, James, 1968. « Berber Nursery Language », Transactions of the Philological Society 67(1):107–161.

Bynon, James, 1976. « Domestic animal calling in a berber tribe ». In W. Mc Cormack et S. Wurm (dir.), Language and man, p. 39–61. La Haye, Mouton

Colin, S. Georges, 1999. « Les parlers enfantins de Rabat et de Tanger ». In D. Caubet et Z. Iraqui-Sinaceur (dir.), Arabe Marocain: Inédits de Georges S. Colin, p. 79–111. Aix-en Provence, Edisud.

Coyaud, Maurice, 1974. « Non-arbitraire de quelques signes linguistiques naturels », Cahiers internationaux de symbolisme, 26: 7–8.

Descola, Philippe, 1986. La nature domestique. Symbolisme et praxis dans l’écologie des Achuar. Paris, Editions de la Maison des Sciences de l’Homme.

Descola, Philippe, 2005. Par-delà nature et culture. Paris, Gallimard.

Descola, Philippe, et Gisli Palsson, (dir.), 1996. Nature and Society: Anthropological Perspectives. London, Routledge.

Eaton, Randall L, 1979. « A Beluga Imitates Human Speech », Carnivore, 2: 22–23.

Foote, Andrew D, Griffin, Rachael M, Howitt, David, Larsson, Lisa, Miller, Patrick J. O, et Hoelzel, A Rus, 2006. « Killer whales are capable of vocal learning », Biology Letters, 2: 509–512. https://doi.org/10.1098/rsbl.2006.0525.

Gutierrez Choquevilca, Andrea Luz, 2010. « Imaginaire acoustique et apprentissage d’une ontologie animiste », Ateliers du LESC [En ligne], 34 URL: http://ateliers.revues.org/8553.

Gutierrez Choquevilca, Andrea Luz, 2012. Voix de “maîtres” et chants d’oiseaux: pour une étude pragmatique de l’univers sonore et la communication rituelle parmi les Quechua d’Amazonie péruvienne . Thèse de doctorat en Ethnologie. Nanterre, Paris X Nanterre.

Gutierrez Choquevilca, Andrea Luz, 2013. « Face-à-face interspécifiques et pièges à pensée des quechua de Haute Amazonie (Pastaza) ». In H. Artaud, (dir.), «Leurrer la nature », Cahiers d’Anthropologie Sociale, 9: 33–47. Paris, L’Herne Ed. du Collège de France.

Godelier, Maurice, 1984. L’idéel et le matériel. Paris, LGF/Livre de poche.

Hali, Awelkhan, Li, Shujiang et Luckert, Karl W, 1997. Kazakh Traditions of China. Lanham, University Press of America.

Josse, Denise, et Monique Robin, 1981.« Qu’est-ce que tu dis à maman? ou le langage des parents adressé à l’enfant de la naissance à 10 mois », Enfance, 34(3): 109–132. https://doi.org/10.3406/enfan.1981.2753.

Kohn, Eduardo, 2017. Comment pensent les forêts. Paris, Zones sensibles.

Lacan, Jacques, 1974. « La troisième ». Conférence. VIIe congrès de l’école Freudienne de Paris. Rome.

Lakoff, George et Mark Johnson, 1985. Les Métaphores dans la vie quotidienne. Trad. par Michel de Fornel. Paris, Minuit (« Propositions » 14).

Laoust, Emile, 1924. Cours de berbère marocain (dialecte du Maroc central). Rabat/Paris.

Lilly, John C, 1965. « Vocal mimicry in Tursiops: Ability to match numbers and durations of human vocal bursts », Science 147: 300–301. https://doi.org/10.1126/science.147.3655.300.

Mercado III Eduardo, Mantell James T, Pfordresher Peter Q, 2014. « Imitating Sounds: A Cognitive Approach to Understanding Vocal Imitation », Comparative Cognition and Behavior Reviews 9: 17–74. https://doi.org/10.3819/ccbr.2014.90002.

Nuckolls, B. Janis, 1996. Sounds like life. Sound-symbolic grammar, performance, and cognition in Pastaza Quechua. NewYork, Oxford, Oxford University Press.

Piaget, Jean, 1962. Play, dreams, and imitation in childhood. New York, W. W. Norton.

Pierce, Charles, 1955. « Logic as semiotic: the theory of signs ». In Justus Buchler, (dir.), Philosophical writings of Pierce p.98–119. New York, Dover.

Poulson, Claire L, Kymissis, Effie, Reeve, Kenneth F, Andreatos, Maria et Reeve, Lori, 1991. « Generalized Vocal imitations in Infants », Journal of experimental child psychology 51: 267–279. https://doi.org/10.1016/0022-0965(91)90036-r.

Rakhilina, Ekaterina V., Merle, Jean-Marie et Chahine Irina Kor, 2017. Verba sonandi. Représentation linguistique des cris d’animaux. Aix en Provence, Presses universitaires de Provence.

Ridgway, Sam, Carder, Donald, Jeffries, Michelle, et Todd, Mark, 2012. « Spontaneous human speech mimicry by a cetacean », Current Biology, 22: 860–861. https://doi.org/10.1016/j.cub.2012.08.044.

Severi, Carlo, 2011. « L’espace chimérique », Gradhiva, 13: 8–47. https://doi.org/10.4000/gradhiva.2021.

Simenel, Romain, 2010. L’origine est aux frontières. Les Aït Ba’amran, un exil en terre d’arganiers (Sud Maroc). Paris, Editions CNRS – Maison des sciences de l’homme, coll. Les chemins de l’ethnologie.

Simenel, Romain. 2017. « Quand les animaux et les fleurs apprennent aux enfants à parler. La transmission du langage chez les Aït Ba’amran », L’Homme 221: 75–115. https://doi.org/10.4000/lhomme.30088.

Tomasello, Michael, 2004. Aux origines de la cognition humaine. Paris, Editions Retz.

Urban, Greg, 1985. « The semiotics of two speech styles in Shokleng ». In Elizabeth Mertz and Richard Parmentier (dir.), Semiotic Mediation, p. 311–329. New York, Academic Press.

Weller, Yakitcha, 1989. Onomatopées et mots expressifs en Quechua de Cuzco. Etude descriptive . Thèse de 3ème cycle, sous la direction de Professeure Jacqueline de la Fontinelle. INALCO.

Willerslev, Rane, 2004. « Not Animal, not not-animal: hunting, imitation and empathetic knowledge among the siberian Yukaghirs », Journal of the Royal Anthropological Institute, 10: 629–652. https://doi.org/10.1111/j.1467-9655.2004.00205.x.

How to Cite

Simenel, R. (2018). Communiquer avec la nature pour apprendre sa culture : Le rôle de l’iconicité sonore animale dans la communication orale de l’enfant (Maroc/Pérou). Anthropologica, 60(2), 480–493. https://doi.org/10.3138/anth.2017-0053