Hématotropique : Ethnographie, violence et expérience

  • Simon Latendresse Université de Montréal, Montréal, QC, Canada
Keywords: anthropology, ethnography, Pakistan, violence, experience, parresia, ethics, politics, biopolitics

Abstract

Over the past three decades, the themes of violence and political urgency have begun to crystallize into an anthropological field of interest in its own right. This trend coincides with the reflexive turn, which sometimes makes more room for the “textures” of lived experience than for the systematization of knowledge. Starting from a reflection on my own experiences in the field in Pakistan and drawing on critical readings about fieldwork experiences of violence, I explore how this anthropological approach weaves anew the threads of epistemology and ethics-politics around the question of truth. I show how, through its more engaged character, this approach points towards the possibility of a transformative anthropology.

References

Agamben, Giorgio, 1993. Homo Sacer. Le pouvoir souverain et la vie nue. Paris, Seuil.

——, 2003. État d’exception. Paris, Seuil.

Agier, Michel, 2008. Gérer les indésirables. Des camps de réfugiés au gouvernement humanitaire. Paris, Flammarion.

——, 2012. Réfugiés, sinistrés, sans-papiers. Politiques de l’exception. Paris, Éditions Tétraèdre/Le Sujet dans la Cité.

Agier, Michel (dir.), 1997. Anthropologues en danger : L’Engagement sur le terrain. Paris, Éditions Jean-Michel Place.

Benjamin, Walter, 1985 [1928]. Origines du drame baroque allemand. Paris, Flammarion.

——, 2000 [1939]. « L’œuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité technique ». Traduit par Maurice de Gandillac. In Walter Benjamin, Œuvres III, p. 269–316. Paris, Gallimard.

Bujold, Louise, 2006. La mort habitée : Le suicide chez les jeunes Inuit du Nunavik. Thèse de doctorat, Université Laval.

Chaumon, Franck, 2009. « Michel Foucault, le courage de la vérité ». Essaim 2 (23) : 151–154. https://doi.org/10.3917/ess.023.0151.

Duffield, Mark, 2000. Global Governance and the New Wars: The Merging of Development and Security. Londres, Zed Books.

Fassin, Didier, 2004. « Le corps exposé. Une économie morale de l’illégitimité ». In Didier Fassin et Dominique Memmi (dir.), Le gouvernement des corps, p. 237–266. Paris, Éditions de l’EHESS.

Foucault, Michel, 1976. Histoire de la sexualité I : La volonté de savoir. Paris, Gallimard

——, 2001. L’herméneutique du sujet. Cours au Collège de France 1981-1982. Paris, Gallimard et Seuil.

——, 2004. Naissance de la biopolitique. Cours au Collège de France 1978-1979. Paris, Gallimard et Seuil.

——, 2008. Le gouvernement de soi et des autres. Cours au collège de France. 1982-1983. Paris, Gallimard et Seuil.

Eakin, Emily, 2001. « Anthropology’s Alternative Radical ». New York Times, 21 avril 2001. https://www.nytimes.com/2001/04/21/arts/anthropology-s-alternative-radical.html

Giafferi, Natacha, 2004. « Violence de la relation ethnographique. L’exemple haïtien ». Terrain, 43: 123–140. https://doi.org/10.4000/terrain.1864

Grelet, Stanley, et Mathieu Potte-Bonneville, 2000. « Une biopolitique mineure : Entretien avec Giorgio Agamben ». Vacarme, 10. https://vacarme.org/article255.html

Kohn, Eduardo, 2013. How Forests Think: Toward an Anthropology beyond the Human. Berkeley, University of California Press.

Lasvergnas, Isabelle, 2007. « À qui appartient la violence? ». Topique, 99 (2) : 115–127. https://doi.org/10.3917/top.099.0115.

Latendresse, Simon, À paraître. Sans-papiers à Peshawar : Les ombres de la frontière afghane. Paris, L’Harmattan.

Makaremi, Chowra, 2008. « Participer en observant : Étudier et assister les étrangers aux frontières ». In Didier Fassin et Alban Bensa (dir.), Politiques de l’enquête, p. 165–183. Paris, La Découverte.

——, 2016. « “États d’urgence ethnographiques” : Approches empiriques de la violence politique ». Cultures & Conflits, 103–104 (3) : 15–34. https://doi.org/10.4000/conflits.19338

Malkki, Liisa, 1995. Purity and Exile: Violence, Memory, and National Cosmology among Hutu Refugees in Tanzania. Chicago, University of Chicago Press.

Mamdani, Mahmood. 2001. When Victims Become Killers: Colonialism, Nativism and Genocide in Rwanda. Princeton, Princeton University Press.

Mbembe, Achille, 2003. « Necropolitics ». Traduit par Libby Meintjes. Public Culture, 15 (1) : 11–40. https://muse.jhu.edu/article/39984. https://doi.org/10.1215/08992363-15-1-11

——, 2018. Politiques de l’inimitié. Paris, La Découverte.

Pandolfi, Mariella, 2008. « Théâtre de guerres : Passions politiques et violences. Anthropologie et Sociétés, 32 (3) : 99–119. https://doi.org/10.7202/029718ar

Povinelli, Elizabeth, 2016. Geontologies: A Requiem to Late Liberalism. Durham, NC, Duke University Press.

Schmitt, Betina E., et Ingo W. Schroeder (dir.), 2001. Anthropology of Violence and Conflict. Londres et New York, Routledge.

Solomon-Godeau, Abigail, 2010. « Photographier la catastrophe ». Terrain, 54: 56–65. https://doi.org/10.4000/terrain.13962

Taussig, Michael, 1987. Shamanism, Colonialism and the Wild Man: A Study in Terror and Healing. Chicago, University of Chicago Press.

——, 1992. The Nervous System. New York, Routledge.

——, 2003. Law in a Lawless Land: Diary of a Limpieza in Colombia. Chicago, University of Chicago Press.

Viventi, Livía. 2011. Couper le fil de la vie : Suicide et rituels de mort chez les Atikamekw de Manawan. Thèse de doctorat, Université de Montréal.

Published
2020-12-24
How to Cite
Latendresse, S. (2020). Hématotropique : Ethnographie, violence et expérience. Anthropologica, 62(2), 420-429. https://doi.org/10.3138/anth-2019-0042